Strony

2015/09/29

Prix Italia 2015

W dniach 19-24 września 2015 roku, w Turynie we Włoszech odbył się 67. festiwal Prix Italia. Jest to wydarzenie poświęcone twórczości radiowej, telewizyjnej, a ostatnio także internetowej.

W kategoriach słuchowiskowych startowały produkcje z Australii (ABC), Austrii (ORF), Belgii (VRT), Kanady (CBC/SRC), Chorwacji (HRT), Czech (CZCR), Danii (DR), Finlandii (YLE), Francji (Arte Radio, SRF), Niemiec (ARD), Węgier (MTVA), Irlandii (RTE), Włoch (RAI), Japonii (NHK), Niderlandów (NPO), Norwegii (NRK), Polski (Polskie Radio, Polskie Radio Kraków), Rumunii (ROR), Rosji (RTR), Serbii (SBC/RTS), Słowenii (RTVSLO), Szwecji (Svergies Radio), Szwajcarii (SRG SSR), Wielkiej Brytanii (BBC) oraz Watykanu (Radio Watykańskie).

Polskie słuchowiska zakwalifikowane do konkursu:
  • słuchowisko oryginalne „Na drodze do Damaszku” - produkcja Polskiego Radia z 2014 roku
  • słuchowisko adaptowane „Nienawidzę” - produkcja Polskiego Radia Kraków z 2014 roku.

Jury, w kategorii Słuchowisko Oryginalne (Radio Drama Original Drama), przyznało główną nagrodę produkcji „Five Modern Tales” zgłoszonej przez kanadyjskie radio CBC/SRC.
Słuchowisko, nagrane w języku angielskim, miało swoją premierę 1 maja 2014 roku.

Jury postanowiło nie przyznawać w tym roku nagrody w kategorii Słuchowisko adaptowane (Radio Drama Adapted Drama).

2015/09/28

Narysować słuchowisko?

Informacja Polskiego Radia.

Zapraszamy do lektury felietonu Janusza Łastowieckiego, w którym autor zastanawia się nad potrzebą wprowadzenia w terminologii medioznawczej definicji „komiksu radiowego”.

Radiowy komiks, czyli gondola Aschenbacha i popijanie Wermuta w wersji audio

Ostatnio przypominałem sobie serial Janickiego i Mularczyka. W jednym z odcinków „Domu” żona dozorcy, pani Popiołkowa, wychodzi na podwórze i woła: „Matysiaki już się zaczęli!”. Wszyscy szturmem do domów. Mieszkania w moment stawały się popaździernikowymi (1956), odwilżowymi teatrzykami. Złote czasy radia. Dziś nie do pomyślenia taki powrót. Słuchamy w aucie, w zakładowej przerwie, w łazience, podczas biegania. Odbiornik, wokół którego posadzić można było całą rodzinę zastępują słuchawki, poprzez które od uciekamy. Czasami od wszystkiego. Płynność zastępuje zrywanie. Stajemy się słuchaczami migawkowymi, zdolnymi w każdej chwili do zrzucenia słuchawek w połowie wypowiadanego w nich zdania. Stajemy się uczestnikami komiksu pod radiowym napięciem.

Zastanawiam się coraz bardziej, czy za kilka, kilkanaście lat w encyklopediach i podręcznikach medioznawstwa nie pojawi się definicja „komiksu radiowego”. O tej formule wspominał już kilkakrotnie Krzysztof Sielicki, kierownik literacki Teatru Polskiego Radia. Zapewne wpływ na to miały obserwacje rozgłośni zagranicznych, gdzie słuchowisko zdaje się przekraczać już wiele granic. Powrót do formuły teatru naturalnego, a także coraz większa hybrydyczność może za kilka lat wymagać zmian definicyjnych. Niestety, radio jest taką sferą, za którą szalenie trudno nadążyć słownikom i „handbookom”.

A więc komiks. Pamiętam, jak kilka lat temu moja znajoma, studentka wówczas Architektury, po wysłuchaniu „Pensjonatu” Darka Błaszczyka, powiedziała, że z chęcią narysuje to słuchowisko. Włączyła w praktykę to, co wielu z nas robi w wyobraźni – niezdolnej niestety do zachowania owych malunków na pliku. Sam Błaszczyk, każdą premierę radiową poprzedzą w internecie graficznym anonsem, który ma wprowadzić w atmosferę słuchowiska. Słuchowisko, dzięki takim wizualnym komunikatom, staje się wydarzeniem i nie ginie na przestrzeni ramówki.

Cały felieton w portalu Polskiego Radia.

2015/09/24

Janusz Kukuła Mistrzem Mowy Polskiej

Informacja Polskiego Radia.

Z radością i dumą informujemy, że Janusz Kukuła, dyrektor Teatru Polskiego Radia podczas uroczystej Gali Finałowej wieńczącej jubileuszowy 15. Program Społeczny Mistrz Mowy Polskiej otrzymał zaszczytny tytuł Mistrza Mowy Polskiej. Paweł Sztompke, szef Redakcji Muzycznej Radiowej Jedynki odebrał specjalne wyróżnienie – Wawrzyn Mowy Polskiej. Uroczystość odbyła się w 21 września w Centrum Kultury w Chorzowie.

Plebiscyt Mistrz Mowy Polskiej jest jednym z najważniejszych wydarzeń dotyczących kultury naszego ojczystego języka. W tym roku Akademia już po raz piętnasty uhonorowała osoby, które posługują się poprawną i barwną polszczyzną oraz posiadają niekwestionowane zasługi w jej rozwoju i popularyzacji. W gronie tegorocznych laureatów nagrody Mistrz Mowy Polskiej, obok dyrektora Teatru Polskiego Radia Janusza Kukuły, znaleźli się również Magdalena Zawadzka i Grzegorz Miecugow.

– Mam nadzieję, że w takich chwilach ci wszyscy artyści, którzy przez 90 lat tworzyli zespół Teatru Polskiego Radia, są dumni z tego, co robimy. Że jesteśmy wierni tym najpiękniejszym tradycjom związanym z polszczyzną, bo któż jak nie artyści mają obowiązek trwania przy kanonach, regułach i zasadach języka, dzięki któremu jesteśmy tym, kim jesteśmy – podkreślił Janusz Kukuła.

Wyróżnienie specjalne Jury – Wawrzyn Mowy Polskiej otrzymał szef Redakcji Muzycznej Pierwszego Programu Polskiego Radia Paweł Sztompke.

Program Mistrz Mowy Polskiej powstał w grudniu 2000 roku. Twórcą koncepcji był Bogdan Chojna, autor wielu akcji społecznych i konkursów gospodarczych. Formuła Programu opiera się na wyborze osób, które według powszechnie uznanych kanonów, zasługują na miano Mistrzów Mowy Polskiej. Wyboru dokonuje grono ekspertów złożone z wybitnych językoznawców, literaturoznawców i socjologów języka. Obecnie skład Jury tworzą prof.: Halina Zgółkowa, Marek Ziółkowski, Jan Mazur, Bolesław Faron, Adam Bednarek, Marian Kisiel oraz Jolanta Tambor. Swojego laureata wybierają także czytelnicy, internauci i widzowie w ogólnopolskim plebiscycie Vox Populi. W dotychczasowych edycjach do konkursu zgłoszono ponad 1000 kandydatów, a laureatami zostało blisko 70 osób. Oprócz tytułu Mistrza Mowy Polskiej laureaci zdobyli także tytuły: Mistrza Mownego, Mistrza Rozmowy oraz Mistrza Rozmowy o Mowie. Laureatami tych nagród byli między innymi: Jan Nowak-Jeziorański, Anna Seniuk czy Jeremi Przybora. Specjalnym wyróżnieniem Jury jest Wawrzyn Mowy Polskiej. Do zacnego grona zdobywców tej prestiżowej nagrody należą: Irena Kwiatkowska, Danuta Michałowska, Anna Polony, Danuta Szaflarska, Władysław Bartoszewski, abp Tadeusz Gocłowski, Ryszard Kaczorowski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Janusz Tazbir oraz Wiktor Zin. W 2011 roku została powołana do życia nowa kategoria w plebiscycie – Kuźnia Mistrzów Mowy Polskiej. To wyróżnienie przyznawane jest przez członków Akademii Mistrzów Mowy Polskiej, skupiającej laureatów poprzednich edycji Programu. Tytuł jest nadawany inicjatywom, placówkom lub instytucjom życia publicznego, które pielęgnują, kultywują i promują najlepsze wzorce polszczyzny. Laureatami tej nagrody są m.in.: Teatr Polskiego Radia czy audycja Pierwszego Programu Polskiego Radia „Jedynka Dzieciom”.

2015/09/22

Wirus "Hejt radia" znowu na fali

„Hejt radio”ciągle na fali? Artystyczna wizja Mai Kleczewskiej przerosła rzeczywistość. Fragmenty słuchowiska już jutro ponownie na antenie Radia Kraków.


Nie minął nawet rok od głośnej premiery „Hej radia” na antenie Radia Kraków. Kiedy Maja Kleczewska realizowała swoje słuchowisko, nikt nie przypuszczał, że rzeczywistość tak szybko dogoni teatr, a nawet znacznie go wyprzedzi. W paradokumentalnym projekcie reżyserka wychodząc od hejtu tak powszechnie obecnego w polskim internecie pokazała, jak obiektywne na pozór treści można łatwo zmanipulować doborem słów, argumentów, kontekstu, a tym samym jak można wpływać na emocje, poglądy i reakcje odbiorcy. W słuchowisku pojawiły się wątki mowy nienawiści skierowanej przeciw m.in. Romom, homoseksualistom oraz uchodźcom z Syrii, którzy szturmują granice Polski i Unii Europejskiej.
Wracamy do "Hejt radia", bo nie możemy oprzeć się wrażeniu, że w scenariuszu słuchowiska zawarły się wątki nieomal prorocze, a wizja artystyczna Mai Kleczewskiej dziś jest bardziej porażająca i bardziej aktualna niż rok temu– mówi Marcin Pulit, Prezes i Redaktor Naczelny Radia Kraków.

W środę 23 września września wirus "Hejt radia" znów pojawi się na antenie Radia Kraków. Tym razem nie w formie dwugodzinnej, paradokumentalnej audycji, która rok temu podsumowywała miesięczną akcję Radia Kraków „Stop językowi agresji”, ale
w fragmentach, jako kolejne elementy programu doskonale znane słuchaczom - przegląd prasy, telefony od słuchaczy, publicystyczne rozmowy w magazynie „O tym się mówi”, a nawet jako specjalny odcinek radiowej powieści.

Słuchowisko „Hejt Radio” nawiązuje do głośnego teatralnego spektaklu pt. „Hate radio” prezentowanego podczas Krakowskich Reminiscencji Teatralnych. Jego tematem była działalność autentycznej stacji radiowej Radio RTLMC w Rwandzie, która odegrała kluczową rolę w budowaniu atmosfery nienawiści i zachęcaniu do przemocy w konflikcie Tutsi – Hutu, kiedy to w ciągu trzech miesięcy ekstremiści Hutu wymordowali ponad 800 tysięcy osób (niektóre dane mówią nawet o milionie) - ludności należącej do mniejszości narodowej Tutsi.
Inspirując się rwandyjskimi wydarzeniami i nawiązując do „HATE RADIO” Milo Rau, "Hejt radio" osadzone zostało w polskiej rzeczywistości. W swoim projekcie Maja Kleczewska zadała pytanie, jak mogłoby wyglądać polskie RMTLC? “Karaluchami” stali by się Żydzi? Romowie? Homoseksualiści? A może.... uchodźcy, przedstawiciele innej religii, muzułmanie? Kiedy powstawało słuchowisko, nikt jednak nie przypuszczał, że na drogach Europy tysiącami pojawią się syryjscy uchodźcy i że ten desperacki exodus wywoła tak ogromną falę niezrozumienia i nienawiści nie tylko w internecie.

- Chcemy, by polskie "Hejt radio" stało się pretekstem do zadania pytań o zależność między językiem a działaniem, o skutki wolności słowa, o odpowiedzialność za słowo - mówiła rok temu reżyserka.

Fragmenty „Hejt radia” Mai Kleczewskiej już jutro na antenie Radia Kraków, po godz. 22.05 w „Kole kultury” dyskusja "Czy teatr może przewidywać przyszłość"
Szczegóły: www.radiokrakow.pl.

Informacja Polskiego Radia Kraków