Strony

2013/10/26

Andy z Prix Europa 2013

Słuchowisko Teatru Polskiego Radia pt. Andy zdobyło tytuł najlepszego europejskiego słuchowiska 2013 roku na berlińskim festiwalu Prix Europa 2013. Specjalne wyróżnienie otrzymało Wunderbar zgłoszone przez fińskie Yle Radio 1 (autor: Riikka Pulkkinen, adaptacja: Hilkka-Liisa Iivanainen, reżyseria: Hilkka-Liisa Iivanainen, dźwięk: Tiina Luoma, Lasse kurki (kompozytor), producent: Erja Manto).
Tytuł najlepszego europejskiego serialu słuchowiskowego roku 2013 zdobyło Francisco zgłoszone przez irlandzkie radio North West Broadcasting t/a Ocean FM (autor: Donal O’Kelly, reżyseria: Donal O’Kelly, dźwięk: Ray Duffy, producent: Donal O’Kelly, wyprodukowane przez: Benbo Productions oraz Aisling Heraughty). Specjalne wyróżnienie w tej kategorii zdobyło Good news z radia BBC (autor: Melissa Murray, reżyser: Marc Beeby, dźwięk: Colin Guthrie, Jenni Burnett, producent: Marc Beeby).
Więcej o festiwalu w zakładce Prix Europa.

Informacja nt. słuchowiska „Andy” ze stron Polskiego Radia:
…w swojej złożonej warstwie fabularnej – to zapis szaleństwa, w jakie popada tytułowy bohater, młody realizator dźwięku (w tej roli znakomity Adam Woronowicz). Zawodowo zajmuje się montażem dźwięku, głównie do tasiemcowych seriali telewizyjnych. Do znudzenia powtarza fragmenty ścieżek dźwiękowych; praca ta jednocześnie go nuży i fascynuje. Pewnego dnia Andrzej, niczym Gustaw z "Dziadów", przechodzi przemianę. Hic natus est Andy, chciałoby się sparafrazować Mickiewicza. Bo Andrzej, z powodu rozmów z wyimaginowanym bohaterem, który mówi głosem Romana Wilhelmiego (wybrane fragmenty nagrania archiwalnego "Moskwy-Pietuszki" Wieniedikta Jerofiejewa z 1991 roku), staje się innym człowiekiem. A precyzyjniej mówiąc, popada w szaleństwo, które powoduje, że nie ma już starego Andrzeja. Jest Andy, który nie oddziela rzeczywistości "tu i teraz" od fikcji seriali oraz słuchowisk. Funkcjonuje w świecie Baudrillard’owskich symulakrów, gdzie już nie można odróżnić oryginału od kopii. Słuchowisko jest więc też inteligentną krytyką współczesnych mediów, które uwodzą odbiorcę, zatapiając go w nierzeczywistości, która przecież rzeczywistość chce imitować, a nawet więcej - chce nią być. A chce nią być, w przypadku mediów, dla zysku. Wywołany temat – pieniądze – jest zresztą w słuchowisku siłą napędową wątku kryminalnego, w który uwikłany jest bohater. Autor scenariusza korzysta bowiem z rozmaitych gatunków: przypowieści filozoficznej, kryminału, powieści obyczajowej.

"Andy"
Reżyseria: Krzysztof Czeczot, realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska, muzyka: Adam Walicki.
Obsada: Adam Woronowicz (Andy), Roman Wilhelmi (z nagrania archiwalnego powieści "Moskwa-Pietuszki" Wieniedikta Jerofiejewa z 1991 roku), Magdalena Cielecka (Magda), Grażyna Barszczewska (Matka), Zbigniew Konopka (Malicki), Grzegorz Kwiecień (Paweł/Kelner), Kinga Tabor (Kobieta), Janusz Wituch (Kontroler/Policjant), Krzysztof Czeczot (Reżyser), Janusz Szydłowski (Lektor).
Słuchowiska można posłuchać na stronach autora.

1 komentarz:

Rafał Malinowski pisze...

Wspaniale!!! Woronowicz jest niezapomniany!