Słuchowisko Teatru Polskiego Radia pt. Andy zdobyło tytuł najlepszego europejskiego słuchowiska 2013 roku na berlińskim festiwalu Prix Europa 2013. Specjalne wyróżnienie otrzymało Wunderbar zgłoszone przez fińskie Yle Radio 1 (autor: Riikka Pulkkinen, adaptacja: Hilkka-Liisa Iivanainen, reżyseria: Hilkka-Liisa Iivanainen, dźwięk: Tiina Luoma, Lasse kurki (kompozytor), producent: Erja Manto).
Tytuł najlepszego europejskiego serialu słuchowiskowego roku 2013 zdobyło Francisco zgłoszone przez irlandzkie radio North West Broadcasting t/a Ocean FM (autor: Donal O’Kelly, reżyseria: Donal O’Kelly, dźwięk: Ray Duffy, producent: Donal O’Kelly, wyprodukowane przez: Benbo Productions oraz Aisling Heraughty). Specjalne wyróżnienie w tej kategorii zdobyło Good news z radia BBC (autor: Melissa Murray, reżyser: Marc Beeby, dźwięk: Colin Guthrie, Jenni Burnett, producent: Marc Beeby).
Więcej o festiwalu w zakładce Prix Europa.
Informacja nt. słuchowiska „Andy” ze stron Polskiego Radia:
…w swojej złożonej warstwie fabularnej – to zapis szaleństwa, w jakie popada tytułowy bohater, młody realizator dźwięku (w tej roli znakomity Adam Woronowicz). Zawodowo zajmuje się montażem dźwięku, głównie do tasiemcowych seriali telewizyjnych. Do znudzenia powtarza fragmenty ścieżek dźwiękowych; praca ta jednocześnie go nuży i fascynuje. Pewnego dnia Andrzej, niczym Gustaw z "Dziadów", przechodzi przemianę. Hic natus est Andy, chciałoby się sparafrazować Mickiewicza. Bo Andrzej, z powodu rozmów z wyimaginowanym bohaterem, który mówi głosem Romana Wilhelmiego (wybrane fragmenty nagrania archiwalnego "Moskwy-Pietuszki" Wieniedikta Jerofiejewa z 1991 roku), staje się innym człowiekiem. A precyzyjniej mówiąc, popada w szaleństwo, które powoduje, że nie ma już starego Andrzeja. Jest Andy, który nie oddziela rzeczywistości "tu i teraz" od fikcji seriali oraz słuchowisk. Funkcjonuje w świecie Baudrillard’owskich symulakrów, gdzie już nie można odróżnić oryginału od kopii. Słuchowisko jest więc też inteligentną krytyką współczesnych mediów, które uwodzą odbiorcę, zatapiając go w nierzeczywistości, która przecież rzeczywistość chce imitować, a nawet więcej - chce nią być. A chce nią być, w przypadku mediów, dla zysku. Wywołany temat – pieniądze – jest zresztą w słuchowisku siłą napędową wątku kryminalnego, w który uwikłany jest bohater. Autor scenariusza korzysta bowiem z rozmaitych gatunków: przypowieści filozoficznej, kryminału, powieści obyczajowej.
"Andy"
Reżyseria: Krzysztof Czeczot, realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska, muzyka: Adam Walicki.
Obsada: Adam Woronowicz (Andy), Roman Wilhelmi (z nagrania archiwalnego powieści "Moskwa-Pietuszki" Wieniedikta Jerofiejewa z 1991 roku), Magdalena Cielecka (Magda), Grażyna Barszczewska (Matka), Zbigniew Konopka (Malicki), Grzegorz Kwiecień (Paweł/Kelner), Kinga Tabor (Kobieta), Janusz Wituch (Kontroler/Policjant), Krzysztof Czeczot (Reżyser), Janusz Szydłowski (Lektor).
Słuchowiska można posłuchać na stronach autora.
1 komentarz:
Wspaniale!!! Woronowicz jest niezapomniany!
Prześlij komentarz