Strony

2018/08/19

Magiczny teatr stworzony z dźwięków

Fragmenty artykułu z Gazety Wyborczej.

Teatr Polskiego Radia to wspólnota ludzi osobnych. Słuchając mojego tekstu tworzą oni, powiedzmy, 300 tysięcy jego wersji - mówi Andrzej Mularczyk. (...)

Jeśli akcja toczy się w leśniczówce, każdy słuchacz wyobraża ją sobie inaczej, każdy widzi inną twarz leśniczego. Gdy słuchamy Teatru Polskiego Radia, uruchamiamy wyobraźnię. Słuchacze właściwie współtworzą spektakl. Ja, gdy piszę, też muszę widzieć bohaterów, nie tylko ich słyszeć – dodaje Mularczyk, autor 80 spektakli radiowych. (...)

Jeszcze raz, proszę. Tak reżyser zwraca się do aktorów, domagając się ponownego nagrania jakiegoś fragmentu. Nagranie trwa aż do momentu, w którym reżyser jest zadowolony. Zdarzyło się jednak, że Andrzej Łapicki przez interkom, z reżyserki, mówił do młodego aktora: – Nie tak, niech pan to zagra inaczej. A po drugim podejściu: – Nie tak, niech pan to zagra inaczej. Wreszcie po trzecim: – A niech pan gra, jak pan chce. (...)

TPR ma wspaniałą przeszłość za sobą, ale i chyba nie najgorszą przyszłość przed sobą. 11 listopada ruszy Radio Literatura, osobny kanał z ramówką obejmującą klasykę Teatru Polskiego Radia. Zaiste będzie to wydarzenie epokowe. Gdy spytałem Kukułę, którego z dawnych aktorów zapisany w archiwaliach głos zachwyca go najbardziej, odpowiedział: – Jacka Woszczerowicza. Woszczerowicz – Papkin w radiowej „Zemście” (1953) i Józef K. w „Procesie” (1957) – zmarł 48 lat temu. Za to 90-letni Franciszek Pieczka szykuje teraz z reżyserem Mariuszem Malcem Szekspirowskiego „Króla Leara”. (...)

Tradycja radiowych spektakli sensacyjnych jest kontynuowana. 24 września w Programie 1 rozpocznie się emisja „Bankiera” Dariusza Michalskiego, kryminału rozgrywającego się w międzywojennej Warszawie. Całość liczy 25 odcinków, będzie podzielona na bloki po pięć, emitowane codziennie przez pięć dni w tygodniu.

Cały artykuł do przeczytania w Gazecie lub portalu gazeta.pl

Brak komentarzy: